در مرحله بعد عطرساز با ترکیب رایحهها و مواد معطر مختلف به بوی مورد نظر دست یافته و فرمول آن را به مشتری میفروشد. این عطرها آنگاه یا در ساخت محصولات دیگر، بعنوان رایحههای کاربردی (مانند شامپو، لوازم آرایش، شویندهها، داخل اتومبیل و غیره) استفاده گشته، و یا بعنوان رایحههای لطیف (fine fragrance) در جامعه بازاریابی شده و به فروش میرسند. اگرچه هیچ روش یگانه و استانداردی برای ساخت و فرمولبندی عطر وجود ندارد، اما چارچوبهای کلی ای وجود دارند تا چطور یک عطر، از یک مفهوم میتواندساخته شود. خیلی از افزودنیهای موجود در عطر در بوی آن تاثیری ندارند. خیلی از عطرها حاوی مقادیری از آنتی اکسیدانها و مواد رنگزا میباشند تا طول عمر و بازاریابی و فروش آنها را بهبود بخشند. عطرها از طریق مهندسی معکوس با استفاده از تکنیکهای تحلیلی ای نظیر کروماتوگرافی گازی- اسپکترومتری جرمیGas chromatography–mass چند گلی؛ آمبری: گروه گستردهای از بوهای وانیلی و حیوانی همراه با بوی گلها و چوبهای متفاوت؛ چوب: عطر چوبهای معطر، به ویژه صندل و سدر، چرمی: خانوادهای از رایحههای دارای رگههایی از بوی عسل، تنباکو، چوب و قطران چوب که یادآور چرم هستند؛ قبرس: شامل رایحههایی متشکل از ترنج، خزه بلوط، پچولی و ماده معطری که از لادن به دست میآید؛ فوژه: به معنای سرخس در زبان فرانسه، و ساخته شده بر اساس رایحههای اسطوخودوس، کومارین (مادهای معطر با بوی وانیل) و خزه بلوط. بسیاری از عطرهای مردانه به این خانواده متعلق هستند.از سال 1945 نیز به علت پیشرفت در صنعت عطرسازی، گروههای دیگری به این دسته بالا اضافه شدهاند، شامل: گلهای درخشان، سبز، اقیانوسی / اوزونی، لیمویی یا میوهای، گورماند / اومامی (با رایحه خوراکیها یا دسر).یونانیان و رومیان عطر را از مصریان گرفتند. نزد کرتیان نیز محبوبترین گلها سوسن و رز بود. پروس و بریتانیا از یک سو و اتحادی از فرانسه و اتریش و روسیه از سوی دیگر، سربازان فرانسوی، اتریشی و روسی و بریتانیایی بطریهای "آب ستودنی" را به کشورهای خود بردند و بازاری جهانی برای آن پدید آوردند. فرانسویها، آن را "ادوکلن" نامیدند.ادوکلن در قرن هجدهم موارد استفاده مختلفی داشت: در آب استحمام ریخته میشد، با شراب مخلوط میشد، همراه با قند خورده میشد، به عنوان ماده شستشوی دهان، تنقیه، یکی از ترکیبات ضماد مورد استفاده قرار میگرفت و مستقیم تزریق میشد و... فرمول دقیق عطرهای تجاری مخفی هستند و حتا اگر هم علنی شوند، چنان پروسه پیچیدهای در تهیه آنها به کار میرود که این فرمول استفاده چندانی ندارند. روغن اسانس عطر با یک حلال رقیق میشود زیرا روغن غیر رقیق شده چنان ترکیبات فراری دارد که در صورت استفاده به حساسیت و جراحات پوستی یا خراب شدن لباس منجر میشود. قدیمیترین کارخانهی عطرسازی هفتهی آسانی نسبی کار با ابزار GC، فشار موجود برای تولید عطرهای پر طرفدار و طبیعت پر سود بازار عطر، بسیار معمول میباشد. نگهداری مناسب عطرها به معنی دورنگهداشتن آنها از گرما و نور شدید میباشد. یک بطری بازشده در صورتی که درست نگهداری شود تا چندین سال میتواند کیفیت بوی خود را ثابت نگهدارد.[۱۵] اما وجود اکسیژن در فضای بالای بطری و همچنین عوامل محیطی در بلند مدت بوی عطر را تغییر خواهند داد.بهترین شرایط نگهداری عطرها اینست که در هنگام عدم مصرف در محفظههای تاریک آلومینیومی و یا بسته بندی اصلی خود نگهداری شده و در دمایی بین ۳ تا ۷ درجه سیلیسیوس نگهداری شوند. موزه (Osmothèque) که یک مرکز و موزه نگهداری عطر میباشد، عطرهای خود را در محفظههای آلومینیومی که فضای خالی آنها با گاز آرگون پر شده است، و در دمای ۱۲ درجه سانتیگراد نگهداری میکند.[۲۶] اگرچه خارج کردن اکسیژن از فضای بالایی بطریها سخت میباشد
سه استراتژی برای ایجاد وفاداری در مشتریان[ پنجشنبه 24 دی 1394 ] [ 2:21 ] [ Josh ]